Το γνωστό αμερικανικό στρατιωτικό διαστημικό σκάφος X-37B, το οποίο παρουσιάζεται ως ένα τροχιακό όχημα δοκιμών, αναμένεται να πραγματοποιήσει την όγδοη διαστημική του πτήση σήμερα, Πέμπτη 21 Αυγούστου.
Όπως οι περισσότερες αποστολές του X-37B έτσι και η σημερινή είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου απόρρητη. Ξέρουμε ότι οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις χρησιμοποιούν το εν λόγω διαστημικό σκάφος για υπερσύγχρονα πειράματα και δοκιμές προηγμένων συστημάτων, ωστόσο σπάνια αποκαλύπτονται περισσότερες σχετικές πληροφορίες.
Σύμφωνα όμως με αναφορές αμερικανικών μέσων, η σημερινή πτήση σχετίζεται με την εναλλακτική που αναπτύσσει το Πεντάγωνο έναντι του παραδοσιακού δορυφορικού συστήματος GPS. Το εναλλακτικό αυτό σύστημα λέγεται πως χρησιμοποιεί κβαντική τεχνολογία ως εργαλείο πλοήγησης, τουλάχιστον σύμφωνα με το έγκριτο επιστημονικό μέσο Live Science.
Τι Είναι η Κβαντική Πλοήγηση
Αναλυτικότερα, έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στο παρελθόν στις ευαλωτότητες του δορυφορικού συστήματος πλοήγησης GPS. Το εν λόγω σύστημα χρησιμοποιείται ευρέως από τον αμερικανικό στρατό (και ολόκληρο το ΝΑΤΟ) και κατ' επέκταση το Πεντάγωνο αναζητά εδώ και χρόνια μία αποτελεσματική εναλλακτική.
Όπως όλα δείχνουν, οι επιστήμονες που συνεργάζονται με τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις κατέληξαν στο συμπέρασμα πως μία πολύ αποτελεσματική εναλλακτική λύση θα μπορούσε να βρεθεί με την βοήθεια της κβαντικής φυσικής.
Οι Αμερικανοί κατασκεύασαν συγκεκριμένα έναν κβαντικό αδρανειακό αισθητήρα, τον τοποθέτησαν στο διαστημικό σκάφος δοκιμών X-37B και είναι έτοιμοι να πειραματιστούν μαζί του στο διάστημα.
Το άρθρο της Live Science μας βοηθάει να κατανοήσουμε πώς δουλεύει (στο περίπου) αυτός ο προηγμένος αισθητήρας. Η ομάδα ειδικών εφάρμοσε μία τεχνική που αποκαλείται ατομική συμβολομετρία (atom interferometry): έψυξε άτομα σε θερμοκρασία κοντά στο απόλυτο μηδέν, έτσι ώστε να συμπεριφέρονται σαν κύματα, και έπειτα τα τοποθέτησε μέσα στον αισθητήρα.
Με την βοήθεια λέιζερ τρομερής ακρίβειας και την εκμετάλλευση της κβαντικής μηχανής, ο αισθητήρας μπορεί να εντοπίζει και να παρακολουθεί ακόμη και τις μικρότερες αλλαγές στην κίνηση αυτών των κυμάτων που παράγουν τα άτομα (π.χ. επιταχύνσεις κλπ).
Έπειτα ο αισθητήρας αναλύει τις αλλαγές αυτές και καταλήγει σε συμπεράσματα σχετικά με την πορεία του οχήματος στο οποίο βρίσκεται, λειτουργώντας ουσιαστικά σαν ένα απλό αλλά πολύ πιο αποτελεσματικό αδρανειακό σύστημα πλοήγησης.
Οι Αμερικανοί αισιοδοξούν πως μόλις τελειοποιήσουν αυτήν την τεχνολογία θα αλλάξει τα πάντα στον τομέα της πλοήγησης.