Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

Εφευρέσεις Ελλήνων από την αρχαιότητα. Αυτές οι αρχαιοελληνικές εφευρέσεις βοήθησαν να διαμορφωθεί ο κόσμος μας.

 


Ανασυγκρότηση Αθηνά Παρθένος
Mary Harrsch (Φωτογραφήθηκε στο Nashville Parthenon, Tennessee) (CC BY-NC-SA)

*Γράφει ο Δημήτρης ΒόγγοληςΠρόεδρος ΙΗΑ

Πολλά αγάλματα έχουν υπογραφεί για να γνωρίζουμε τα ονόματα των πιο επιτυχημένων καλλιτεχνών που έγιναν διάσημοι στη ζωή τους. Ονομάζοντας μερικά, μπορούμε να ξεκινήσουμε με τον πιο διάσημο από όλους, τον Φειδία, τον καλλιτέχνη που δημιούργησε τα γιγάντια χρυσελεφάντινα αγάλματα της Αθηνάς ( 438 π.Χ.) και του Δία ( 456 π.Χ.) που κατοικούσαν, αντίστοιχα, στον Παρθενώνα της Αθήνας και ο ναός του Διός στην Ολυμπία. Το τελευταίο γλυπτό θεωρήθηκε ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.


Ο Πολύκλειτος, ο οποίος εκτός από τη δημιουργία σπουδαίων γλυπτών όπως ο Δορυφόρος, έγραψε και μια πραγματεία, τον Κανόνα, για τις τεχνικές της γλυπτικής όπου τόνισε τη σημασία της σωστής αναλογίας. Άλλοι σημαντικοί γλύπτες ήταν ο Κρέσιλας, ο οποίος έφτιαξε το πολυ-αντιγραφημένο πορτρέτο του Περικλή ( 425 π.Χ.), ο Πραξιτέλης, του οποίου η Αφροδίτη ( 340 π.Χ.) ήταν η πρώτη γυναικεία γυμνή, και ο Καλλίμαχος, στον οποίο πιστώνεται η δημιουργία της κορινθιακής πρωτεύουσας, και του οποίου οι χαρακτηριστικές χορευτικές φιγούρες αντιγράφηκαν πολύ στη ρωμαϊκή εποχή.

Οι γλύπτες έβρισκαν συχνά μόνιμη απασχόληση στους μεγάλους χώρους του ιερού και η αρχαιολογία αποκάλυψε το εργαστήριο του Φειδία στην Ολυμπία. Στο εργαστήριο βρέθηκαν διάφορα σπασμένα πήλινα καλούπια καθώς και η προσωπική πήλινη κούπα του δασκάλου, με την επιγραφή «Ανήκω στον Φειδία». Ένα άλλο χαρακτηριστικό των τοποθεσιών του ιερού ήταν οι καθαριστές και οι στιλβωτές που διατήρησαν το γυαλιστερό κοκκινωπό ορείχαλκο χρώμα των χάλκινων μορφών, καθώς οι Έλληνες δεν εκτιμούσαν τη σκούρα πράσινη πατίνα που προκύπτει από τις καιρικές συνθήκες (και που έχουν αποκτήσει τα σωζόμενα αγάλματα).

Greek sculpture

Many statues are signed so that we know the names of the most successful artists who became famous in their own lifetimes. Naming a few, we may start with the most famous of all, Phidias, the artist who created the gigantic chryselephantine statues of Athena (c. 438 BCE) and Zeus (c. 456 BCE) which resided, respectively, in the Parthenon of Athens and the Temple of Zeus at Olympia. The latter sculpture was considered one of the seven wonders of the ancient world. Polykleitos, who besides creating great sculpture such as the Doryphoros (Spearbearer), also wrote a treatise, the Kanon, on techniques of sculpture where he emphasised the importance of correct proportion. Other important sculptors were Kresilas, who made the much-copied portrait of Pericles (c. 425 BCE), Praxiteles, whose Aphrodite (c. 340 BCE) was the first full female nude, and Kallimachos, who is credited with creating the Corinthian capital and whose distinctive dancing figures were much copied in Roman times.

Sculptors often found permanent employment in the great sanctuary sites and archaeology has revealed the workshop of Phidias at Olympia. Various broken clay moulds were found in the workshop and also the master’s own personal clay mug, inscribed ‘I belong to Phidias’. Another feature of sanctuary sites was the cleaners and polishers who maintained the shiny reddish-brass colour of bronze figures as the Greeks did not appreciate the dark-green patina which occurs from weathering (and which surviving statues have gained).

*Δημήτρης Βόγγολης, Πρόεδρος και Δάσκαλος του ΙΗΑ

https://professors-phds.com/