Η HTR είναι μια Ελληνική εταιρεία, με πατενταρισμένη σχεδίαση ενός πλήρως μεταλλικού ελαστικού τροχού, που ταιριάζει στις ανάγκες των σεληνιακών εξερευνητικών οχημάτων (rover). Έχει ξεκινήσει μια κούρσα με προορισμό της Σελήνη στην οποία παίρνουν μέρος πολλές χώρες και η αποστολή Artemis I της NASA το σκάφος της οποίας βρίσκεται εδώ και λίγες μέρες σε τροχιά γύρω από τον φυσικό μας δορυφόρο έριξε δυνατά τα φώτα της δημοσιότητας σε αυτή την κούρσα.

 Πολλά έθνη σχεδιάζουν τα σεληνιακά τους προγράμματα, με βάσεις και εργοστάσια επεξεργασίας στη Σεληνιακή επιφάνεια. Η δυνατότητα μετακίνησης είναι ένα βασικό ζήτημα, καθώς ο εξοπλισμός, τα υλικά και οι άνθρωποι πρέπει να μετακινούνται. Η HTR έχει αναπτύξει τροχούς που αντέχουν στο ακραίο εύρος επιφανειακών θερμοκρασιών της Σελήνης και έχουν αποδειχθεί αρκετά στιβαροί ώστε να αντέχουν χιλιάδες δοκιμές σε γήινους χώρους δοκιμών που προσομοιώνουν τις σεληνιακές συνθήκες.



Το σεληνιακό ρόβερ με τους… ελληνικούς τροχούς (φωτό πηγή HTR)

Η HTR έχει ξεκινήσει συνεργασία με την Astrobotic Inc. ΗΠΑ και πραγματοποίησε πολλές εκστρατείες δοκιμών σε Astro rovers και σε συνθήκες εδάφους, ανάλογες με αυτές του Σεληνιακού εδάφους. Η HTR κατάφερε να συνάψει συμφωνίες με την Astrobotic για την προμήθεια 72 τροχών για αποστολές Astrobotic Lunar rover οι οποίες ξεκινούν από το 2025. Η HTR συνεργάζεται επίσης με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Σεληνιακού Συστήματος Rover (Φάση Α), για την ανάπτυξη μιας κοινής πλατφόρμας οχημάτων για τις επερχόμενες αποστολές της ESA στη Σελήνη.

Σύμφωνα με τις δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν, η χρήση των τροχών  αποδεικνύεται πολλά υποσχόμενη όσον αφορά την ελκτική απόδοση και την γενικότερη απόδοση των οχημάτων αυτών. Είχαμε αναφερθεί πριν από λίγο καιρό στις τεχνολογίες που αναπτύσσει η HRT η οποία πραγματοποίησε το επόμενο βήμα και βρήκε στην Ελλάδα μας τις περιοχές εκείνες που προσομοιώνουν τις σεληνιακές συνθήκες ώστε να πραγματοποιηθούν δοκιμές σεληνιακών ρόβερ στη χώρα μας

Ο Δρ. Αναστάσιος Γ. Κατελούζος Media and Documentation Manager της HTR μιλά στη Ναυτεμπορική για τη συμμετοχή της εταιρείας στα σεληνιακά οχήματα και το πώς αυτά μπορεί να έρθουν στην Ελλάδα για δοκιμές.

«Η πιθανή χρήση των τροχών HTR σε αποστολές της ESA αντιπροσωπεύει μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα να συμμετάσχει σε αυτήν την πολύ σημαντική ευρωπαϊκή προσπάθεια για τη Σελήνη, με μεγάλες οικονομικές και συμβολικές δυνατότητες. Η Ελλάδα ήταν απρόθυμη στο παρελθόν να ενταχθεί στο πρόγραμμα Πλανητικής Εξερεύνησης της ESA λόγω του φόβου ύπαρξης μικρής πιθανότητας για οικονομική ανταπόδοση (βάσει γεωγραφικών κριτηρίων) της επένδυσης. Από την πλευρά μας η HTR για τις εξαντλητικές δοκιμές στις οποίες πρέπει να υποβάλλουμε τους τροχούς μας, βρήκαμε μια σειρά από Ελληνικές τοποθεσίες με ηφαιστειακά πετρώματα και άμμο που παρέχουν συνθήκες εδάφους που προσομοιάζουν αυτές της σεληνιακής επιφάνειας. Τέτοιες τοποθεσίες δοκιμών σπανίζουν στην Ευρώπη, ενω η ESA γνωρίζει πλέον ότι απαιτούνται πολλές δοκιμές για αυτό το είδος ανάπτυξης. Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι για την Ελλάδα με όλα τα ηφαιστειακά νησιά της, η ένταξη στις ερευνητικές δραστηριότητες της ESA για πλανητική εξερεύνηση και η οργάνωση ενός επίσημου χώρου δοκιμών της ESA σε κάποια τοποθεσία στην Ελλάδα θα αποτελούσε μία τεράστια ευκαιρία για επιστροφή της επένδυσης και μια ταυτόχρονη δυνατότητα εργασιακής απασχόλησης και εθνικής συμμετοχής σε αυτή τη νέα κούρσα σεληνιακής κατάκτησης»

Ποιά θα ήταν τα πιθανά οφέλη μια τέτοιας απόφασης;

Αν η ESA έρθει στην Ελλάδα και συμβάλει στην επιλογή μίας τέτοιας περιοχής αυτό θα έλυνε πολλά προβλήματα στην όλη διαδικασία διεξαγωγής δοκιμών. Αν διαλέξουν ένα νησί λοιπόν το οποίο έχει το κατάλληλο έδαφος και έχει και κάποια άλλα χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα (π.χ. Λιμάνι, Αεροδρόμιο, Κλίνες κλπ) αυτό θα αναδείκνυε την Ελλάδα όχι μόνο επιστημονικά αλλά και εργασιακά (θέσεις εργασίας, για την υλοποίηση, συντήρηση, απασχόληση, διεξαγωγή δοκιμών) και όχι μόνο αφού θα υπήρχαν ακόμη τουριστικά οφέλη.
Με τη δημιουργία μιας τέτοιας εγκατάστασης θα μπορούσαν επίσης και οι Ελληνικές εταιρείες να υλοποιήσουν δικά τους σχέδια (project) δεδομένων προδιαγραφών πλέον, αφού οι εγκαταστάσεις θα έχουν εγκριθεί/πιστοποιηθεί από την ESA, και κατ’ αυτόν τον τρόπο η συνεργασία με την ESA να γίνει ακόμα πιο στενή.