Σε ψηφιακή εγρήγορση έχει θέσει τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών ανά τον κόσμο η πανδημία του COVID-19. Στη διάρκεια της κρίσης, οι πάροχοι κλήθηκαν να ανταποκριθούν σε μία άνευ προηγουμένου ζήτηση συνδεσιμότητας, ώστε να παραμείνουν λειτουργικοί οι τομείς της οικονομίας και οι εργαζόμενοι να μπορέσουν να δουλέψουν από τα σπίτια τους.
Αυτή η κατάσταση αναγκάζει τις επιχειρήσεις του κλάδου να επιταχύνουν την ψηφιοποίησή τους: ήδη τρεις στις τέσσερις (75%) εταιρείες τηλεπικοινωνιών επενδύουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους το 2021. Στο μεταξύ, σχεδόν το 65% των εταιρειών τηλεπικοινωνιών έχει αναπτύξει τον οδικό χάρτη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Μέσα σε μια χρονιά με συνεχή lockdown και κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών πράγματι μετέφεραν τις πωλήσεις τους στο online περιβάλλον. Ωστόσο, πάνω από το 70% των εταιρειών διεθνώς δηλώνει ότι τα έσοδά του συνεχίζουν να προέρχονται κυρίως από τα φυσικά καταστήματα και τα τηλεφωνικά κέντρα.
Οι Ευρωπαίοι πάροχοι βρίσκονται κάπου στη μέση καθώς το 57% έχει μεταπηδήσει στα ψηφιακά κανάλια, με το 29% των εσόδων να προέρχεται από ψηφιακές πωλήσεις. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι στην Αμερική (ΗΠΑ και Καναδάς) οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών έχουν το υψηλότερο ποσοστό στον κόσμο εσόδων προερχόμενο από τα ψηφιακά κανάλια (45%).
Ακολουθούν οι χώρες της Ασίας/Ειρηνικού με 39%, όπου κράτη όπως η Ιαπωνία και η Σιγκαπούρη πρωτοπορούν. Στη Μέση Ανατολή και Αφρική οι πωλήσεις μέσω των παραδοσικών καναλιών κυριαρχούν (72% των εσόδων), ενώ στη Λατινική Αμερική το 100% των εταιρειών δηλώνει ότι τα έσοδά βασίζονται πρωτίστως στα φυσικά κανάλια πώλησης.
Ευκαιρίες και εμπόδια
Σε αυτά τα συμπεράσματα καταλήγει η νέα διεθνής έρευνα που εκπόνησε για λογαριασμό της κορυφαίας εταιρείας τεχνολογίας Upstream το Technology Innovation Council (TIC). Η έρευνα “The Road to Digital” εξετάζει τον ψηφιακό μετασχηματισμό των παρόχων τηλεπικοινωνιών παγκοσμίως, αλλά και τον τρόπο που οι εταιρείες προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες ώστε να δημιουργήσουν αξία και να βελτιώσουν το ρυθμό ανάπτυξής τους.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι πάροχοι σε όλες τις αγορές αναγνωρίζουν τα ακόλουθα σημεία ως τα σημαντικότερα οφέλη, που προκύπτουν από τον ψηφιακό μετασχηματισμό για τις επιχειρήσεις τους, με την εξής σειρά:
1. Μείωση κόστους– 66%
2. Βελτιωμένη εμπειρία καταναλωτή – 59%
3. Αύξηση εσόδων – 46%
4. Αποτελεσματικότητα μέσω των αυτοματισμών – 39%, και
5. Αποτελεσματικότερο marketing – 27%.
Ταυτόχρονα, οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αναγνωρίζουν σε αυτή τη διαδικασία είναι η ενσωμάτωση των νέων λύσεων με την υπάρχουσα τεχνολογία και πλατφόρμες (73%), η ψηφιακή ασφάλεια και τα δεδομένα (54%). Ακολουθεί το κόστος των νέων λύσεων (46%), η απόδοση της επένδυσης (43%) και η τεχνογνωσία των στελεχών (34%).
«Αυτές οι ανησυχίες είναι απολύτως δικαιολογημένες. Πώς μπορείς, για παράδειγμα, να βελτιώσεις την εμπειρία του καταναλωτή όταν του προσφέρεις τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει μια συναλλαγή online, ενώ την ίδια στιγμή δεν μπορείς να εγγυηθείς την ασφάλεια της διαδικτυακής συναλλαγής; Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να ξεπεράσουν προβλήματα όπως την αδράνεια που χαρακτηρίζει τους μεγάλους οργανισμούς και να περάσουν στη δράση στοχεύοντας σε έξυπνες και γρήγορες λύσεις», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Upstream, κ. Δημήτρης Μανιάτης.