Με τεχνολογίες αιχμής, που αξιοποιούν τις σημαντικές καινοτομίες και ερευνητικά αποτελέσματα, τα οποία παράγονται στο εργαστήριο και με εμβληματικό στόχο την παραμονή των λαμπρών μυαλών στην Ελλάδα, αλλά και τον επαναπατρισμό -μέσα από τη δημιουργία θέσεων εργασίας- νέων επιστημόνων, που έφυγαν από τη χώρα στη διάρκεια της κρίσης, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μπαίνει δυναμικά στην κούρσα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAVs) και καθίσταται σημείο αναφοράς για την Ελλάδα στον πιο δυναμικά αναπτυσσόμενο κλάδο της αεροναυπηγικής βιομηχανίας.
Η Ομάδα Αεροδυναμικού Σχεδιασμού μη-Επανδρωμένων Αεροχημάτων του καθηγητή Κύρου Υάκινθου, Διευθυντή του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, ξεκίνησε τις ερευνητικές της δραστηριότητες το 2011, στοχεύοντας στον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τις πτητικές δοκιμές συστημάτων σταθερής πτέρυγας και μεγάλου βάρους απογείωσης.«Εκμεταλλευόμενοι το ταλέντο και την εφευρετικότητα της ερευνητικής ομάδας του ΑΠΘ, τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτικές ευκαιρίες, την αμυντική μας βιομηχανία και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, θα έχουμε σύντομα το ελληνικό UAV», ενημέρωσε συγκεκριμένα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος από το βήμα της Βουλής, στο πλαίσιο συζήτησης νομοσχεδίου του υπουργείου.«Για άλλη μία φορά το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης πρωτοπορεί σε δράσεις εξωστρέφειας, καινοτομίας και κοινωνικής παρέμβασης, με τις ερευνητικές δραστηριότητες της Ομάδας Αεροδυναμικού Σχεδιασμού μη-Επανδρωμένων Αεροχημάτων», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Νίκος Παπαϊωάννου, αναφορικά με τις ανακοινώσεις του υπουργού.«Τα αεροχήματα σχεδιάζονται στο πλαίσιο συγχρηματοδοτούμενων ερευνητικών προγραμμάτων από την ΕΕ, την Ελλάδα και την Βιομηχανία σε συνεργασία και με άλλα ΑΕΙ της χώρας.»Οι αποστολές στις οποίες μπορούν να επιχειρούν τα αεροχήματα είναι πλήρως συμβατές με τις ανάγκες της πατρίδας μας, όπως χρήση σε θέματα πολιτικής προστασίας, πρόληψη- αποτίμηση φυσικών καταστροφών, επιτήρηση μεγάλων χερσαίων και θαλασσίων εκτάσεων, μεταξύ άλλων», εξήγησε.Πάνω το ελληνικό ντρον RX-4 και κάτω το επίσης ελληνικό RX-1. Στην κεντρική φωτογραφία το RX-3
Η ομάδα αποτελείται από καθηγητές και διπλωματούχους μηχανικούς -πάνω από 25 άτομα εμπλέκονται σε αυτήν την εφαρμοσμένη έρευνα– εστιάζοντας σε σύγχρονες καινοτόμες σχεδιάσεις υψηλής αεροδυναμικής απόδοσης, με κατάλληλα επιλεγμένα συστήματα και αισθητήρες ελέγχου, αντίληψης περιβάλλοντος, τηλεμετρίας και επικοινωνιών.Τα μη-επανδρωμένα αεροχήματα φτάνουν στο επίπεδο των πειραματικών πρωτότυπων και στη συνέχεια η βιομηχανία τα καθιστά προϊόντα, αποδίδοντας τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στο ΑΠΘ.«Το ΑΠΘ έχει αγκαλιάσει αυτή την προσπάθεια και την υποστηρίζει, όπως και όλες τις ερευνητικές προσπάθειες που αναπτύσσονται σε αυτό και έχουν θετικό αντίκτυπο στην πατρίδα μας, στις νέες γενιές επιστημόνων υψηλής κατάρτισης και στην οικονομία.»Συγχαίρουμε την ερευνητική ομάδα του καθηγητή Κύρου Υάκινθου, για την όλη δραστηριότητά της, που το έργο της έτυχε μνείας στη Βουλή των Ελλήνων», επισήμανε ο πρύτανης.«Οι πρυτανικές Αρχές του ΑΠΘ στηρίζουν τέτοιες προσπάθειες, οι οποίες εκτός από την έντονη ερευνητική δραστηριότητα, συμβάλλουν έμπρακτα στη διατήρηση εντός Ελλάδας νέων επιστημόνων, οι οποίοι εκπληρώνουν πλέον τα όνειρά τους στον τόπο τους», υπογράμμισε, δηλώνοντας υπερήφανος που «οι δραστηριότητες της Ομάδας έχουν καταστήσει το ΑΠΘ σημείο αναφοράς στα UAVs».Από το 2016 μέχρι σήμερα η ομάδα έχει παρουσιάσει τρία μη επανδρωμένα αεροχήματα -το RX1, to RX-3 και το RX-4 – τα οποία καλύπτουν ένα εύρος αποστολών επιτήρησης, πολιτικής προστασίας, έρευνας και διάσωσης, με αυτονομία στον αέρα από δύο έως και 16 ώρες, αναπτύσσοντας σχεδιαστικές καινοτομίες, όπως κάθετη απο/προσγείωση, με σταθερή πτέρυγα, και γεωμετρίες blended-wing-body, οι οποίες προσφέρουν υψηλές πτητικές αποδόσεις και ευκολία στη χρήση.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ -ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ - ONLINE ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ. Email:sv1salfa@gmail.com