Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2010

«Διάφανες» πτήσεις


Η οροφή μοιάζει να διαλύεται πάνω από τα κεφάλια τους, το ίδιο και το δάπεδο κάτω από τα πόδια τους. Ωστόσο η πτήση συνεχίζεται ομαλά, κανείς δεν ανησυχεί. Σηκώνοντας το βλέμμα προς τα επάνω, οι επιβάτες έχουν θέα τον έναστρο ουρανό, ενώ κάτω απολαμβάνουν τη θάλασσα από σύννεφα ή τα φώτα πόλεων και χωριών. Διάφανο αεροσκάφος; Καλώς ήλθατε στις αεροπορικές πτήσεις του 2050!
Μπορεί σήμερα ορισμένες ιδέες του προγράμματος «Concept Plane» για τα αεροσκάφη και τις πτήσεις σε τέσσερις δεκαετίες να φαίνονται ουτοπικές, αλλά οι μηχανικοί της Airbus, που τις εκπόνησαν, δεν παύουν να είναι προσγειωμένοι όσον αφορά τις δυνατότητες εφαρμογής τουςΜπορεί σήμερα ορισμένες ιδέες του προγράμματος «Concept Plane» για τα αεροσκάφη και τις πτήσεις σε τέσσερις δεκαετίες να φαίνονται ουτοπικές, αλλά οι μηχανικοί της Airbus, που τις εκπόνησαν, δεν παύουν να είναι προσγειωμένοι όσον αφορά τις δυνατότητες εφαρμογής τους...

Μέχρι τώρα μια διάφανη άτρακτος αποτελούσε όραμα των τεχνικών. Τώρα γίνεται αντικείμενο συγκεκριμένων μελετών για την πραγμάτωσή του. Το εξωτερικό κάλυμμα θα μπορούσε, για παράδειγμα, να είναι κατασκευασμένο από ειδικό κεραμικό και με το πάτημα ενός κουμπιού και τη συμβολή ηλεκτρισμού ν' αποκτά αυτή τη διαφάνεια. «Σ' ένα τέτοιο αεροσκάφος οι επιβάτες θα είχαν εντελώς διαφορετικά βιώματα της πτήσης απ' ό,τι σήμερα», λέει χαρακτηριστικά ο Αξελ Κράιν, επικεφαλής του τομέα ερευνών στον ευρωπαϊκό όμιλο Airbus. Η προχωρημένη ιδέα είναι προϊόν ομάδας που συνετέθη ειδικώς για την εκπόνηση τολμηρών σχεδιασμών στο πλαίσιο προγράμματος του ομίλου για την κατασκευή του αεροσκάφους του μέλλοντος. Ο Α. Κράιν διευκρινίζει πως «συστήσαμε στους μηχανικούς μας ν' αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη. Αποκομίσαμε πρωτότυπους αλλά και ρεαλιστικούς οραματισμούς αναφορικά με τις πτήσεις σε περίπου 40 χρόνια. Οι ειδικοί απέδειξαν πως διαθέτουν μεν ανοιχτά μυαλά, αλλά είναι και εξίσου προσγειωμένοι στις δυνατότητες πραγμάτωσης των σχεδίων τους -και να σκεφθεί κανείς, πως οι περισσότερες απαραίτητες τεχνολογικές μέθοδοι υφίστανται ήδη!».
Μπορεί σήμερα ορισμένες ιδέες του προγράμματος «Concept Plane» να φαίνονται σαν ουτοπικές ή σαν να συνελήφθησαν από κάποιο σύγχρονο απόγονο του Ιουλίου Βερν -όμως για τους μηχανικούς της Airbus όχι μόνο είναι πραγματοποιήσιμες σ' ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, αλλά μάλιστα προχωρούν και άλλα βήματα παραπέρα. Οπως στην ιδέα μιας ατράκτου που αυτοεπιδιορθώνεται. Αισθητήρες ενσωματωμένοι στο υλικό της ατράκτου θα μπορούν ν' αναγνωρίσουν π.χ. μικροσκοπικές ρωγμές, να ενεργοποιούν νανοκάψουλες και ν' απελευθερώνουν ποσότητα κόλλας υψηλής τεχνολογίας που θα επισκευάζει το σημείο. Οπως οραματίζεται ο Α. Κράιν, «κατ' αυτό τον τρόπο το αεροσκάφος μεταβάλλεται σ' έναν σχεδόν "ζωντανό" οργανισμό».
Οικολογικό «πέταγμα»
Σύμφωνα με τη φαντασία των σχεδιαστών της Airbus, οι πτήσεις του μέλλοντος θα είναι επιπλέον και μια διαδικασία φιλικότερη προς το περιβάλλον. Νανοϋλικά θα φροντίζουν να κρατούν καθαρό το εσωτερικό των αεροσκαφών χωρίς την παρουσία συνεργείων καθαρισμού και, κυρίως, με χαμηλότερο κόστος. Ισως έτσι φθάσει η στιγμή που το επιβατικό κοινό να αισθάνεται σε κάθε πτήση πως ταξιδεύει με ολοκαίνουργιο αεροσκάφος. Για την περαιτέρω άνεση των επιβατών θα φροντίζουν άλλοι ειδικοί αισθητήρες, προορισμένοι να απορροφούν τους κραδασμούς (που δημιουργούνται από τις αναταράξεις). Θα αναγνωρίζουν στην ατμόσφαιρα το επερχόμενο «κενό» και θα αλλάζουν την πορεία του αεροσκάφους χωρίς τη βοήθεια των πιλότων.
Σημαντικοί στόχοι των μηχανικών είναι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και της ηχορύπανσης. Για την επίτευξή τους οι σχεδιαστές του ομίλου επινόησαν μια επαναστατική κατασκευή. Οι κινητήρες δεν θα βρίσκονται πλέον στα φτερά, αλλά θα ενσωματωθούν στην άτρακτο. Αυτό θα προσδώσει στο σκάφος αεροδυναμικότερη γραμμή -κι επιπλέον ο θόρυβος θα έχει ανοδική κατεύθυνση. Οπως λέει ο Κράιν, «ούτε οι επιβάτες ούτε οι κάτοικοι στο έδαφος θα αισθάνονται ενόχληση από το θόρυβο των κινητήρων».
Μεγάλη οικονομία καυσίμων αναμένεται από το αεροδυναμικό σχήμα της ατράκτου αλλά και από τη διαφορετική διάταξη, το σχήμα και το μέγεθος των φτερών. Ολα αυτά θα χρειαστούν, φυσικά, ακόμη πολλή επεξεργασία, αλλά η συνεργασία αεροναυπηγών και μηχανικών αεροσκαφών υπόσχεται πολλά. Οσον αφορά το θέμα της εξοικονόμησης καυσίμων, αλλά και γενικότερα κατανάλωσης ενέργειας, οι μηχανικοί υπολογίζουν και στην -ακούσια- συμβολή των επιβατών: η θερμότητα, που εκπέμπει κάθε σώμα θα μπορούσε μέσω ειδικών οργάνων να συλλέγεται και να διοχετεύεται στα συστήματα του αεροσκάφους. Εκεί ειδικοί μικροϋπολογιστές θα τη συσσωρεύουν ή θα τη χρησιμοποιούν για την τροφοδοσία μηχανών ή άλλων συστημάτων -κατά την αυτόματη κρίση τους. *
enet