Παρασκευή 4 Ιουνίου 2010

«Προμηθέας»... υδρογονοκινούμενος!


Φοιτητές κατασκεύασαν όχημα που κινείται με ηλεκτρικό κινητήρα και καύσιμο το υδρογόνο


ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ | Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

Φανταστείτε ότι το βράδυ που γυρίζετε στο σπίτι βάζετε το κινητό σας να φορτίσει για να μπορέσετε να το χρησιμοποιήσετε την επόμενη ημέρα και μαζί μ΄ αυτό βάζετε για φόρτιση και το... αυτοκίνητό σας! Ή απλά γεμίζετε το ντεπόζιτό του με υδρογόνο αντί για βενζίνη, το οποίο παράγει αντί για καυσαέριο... απλό νερό. Το σενάριο αυτό, όσο εξωπραγματικό και αν ακούγεται, δεν τοποθετείται στο μέλλον.

Στην κατεύθυνση αυτή, πέντε φοιτητές της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ιδρύματος εμπνεύστηκαν και κατασκεύα- σαν ένα πρωτότυπο όχημα ...
εξοικονόμησης ενέργειας, τον «Προμηθέα», το οποίο και διακρίθηκε προσφάτως σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό οικολογικής οδήγησης. Το όχημα κατασκευάστηκε πέρυσι και διαγωνίστηκε τον περασμένο Μάιο στον διαγωνισμό Shell Εco Μarathon που έγινε στη Γερμανία. Στόχος των φοιτητών ήταν η κατασκευή ενός οικολογικού οχήματος που θα μπορούσε να διανύσει τη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση καταναλώνοντας υδρογόνο σε ποσότητα που αντιστοιχεί σε ένα λίτρο βενζίνης. Κατάφεραν να φθάσουν στα 840 χιλιόμετρα με τον «Προμηθέα», ενώ υπολογίζουν ότι ένα συμβατικό όχημα θα έφθανε με την ίδια ποσότητα βενζίνης μόλις στα 450 χιλιόμετρα. Για την κίνησή του χρησιμοποιήθηκε ένας ηλεκτρικός κινητήρας που κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από τους φοιτητές, ενώ το υδρογόνο μέσω της ηλεκτρικής κυψέλης του μετατρεπόταν σε νερό και ηλεκτρισμό.

Πάντως σήμερα η κατασκευή «κυψέλης» υδρογόνου αποτελεί μια πολύ δαπανηρή υπόθεση. Για την κάλυψη του μονοθέσιου «Προμηθέα» το σχετικό έργο κόστισε περίπου 10.000 ευρώ. Σε ένα κανονικό συμβατικό αυτοκίνητο ισχύος 100 ίππων το ποσό αυτό θα εκτοξευόταν στις 100.000

ευρώ... Οπως εξηγεί ο διευθυντής του Τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος του ιδρύματος κ. Α.
Κλαδάς, η τεχνολογία αυτή είναι σήμερα στο σημείο εκκίνησης και αναμένεται ότι τα επόμενα χρόνια τα ποσά αυτά θα μειωθούν κατά πολύ.

Οι καθηγητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και οι φοιτητές τους λένε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εδώ! Οπως εξηγούν, τα «προχωρημένα», στα μάτια μας, υβριδικά αυτοκίνητα είναι ήδη παρελθόν. Η επόμενη γενιά είναι τα ηλεκτρικά. «Είναι σίγουρο ότι θα εκτοπίσουν σύντομα τη βασική τεχνολογία που χρησιμοποιούμεσήμερα.
Προσφέρουν ελάχιστη κατανάλωση καυσίμων και άμεσα οφέλη για το περιβάλλον. Αν δεν εντείνουμε την έρευνά μας,στο μέλλον δεν θα φτιάχνουμε τίποτε, αλλά θα αγοράζουμε τις πανάκριβες πατέντες άλλων χωρώνΣήμεραη τεχνολογία της κατασκευής κυψέλης υδρογόνου είναι πολύ ακριβή, γι΄ αυτό και είναι απαγορευτική. Μπορούμεόμως πολύ εύκολα να ξεκινήσουμε με αυτοκίνητα που θα κινούνται με μπαταρίες λιθίου και θα επαναφορτίζοντα ι » υπογραμμίζει ο κ. Κλαδάς.

Το μέλλον του ΙΧ πόλης

Η οδηγός της δημιουργίας των φοιτητών, επίσης φοιτήτρια, κυρία Εφη Θεοδώρου
« Το υδρογόνο επελέγη ως οικολογικό καύσιμο το οποίο παράγεται με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να προέρχεται απο ανανεώσιμες πηγές » λέει κ. Α. Κλαδάς. Οπως εξηγεί, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν μελλοντικά να γίνουν τα ιδανικά οχήματα πόλης, αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα του κόστους των καυσίμων και της εξοικονόμισης ενέργειας.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΒΟ
«Και ηλεκτρικό λεωφορείο μπορούμε»
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές του ΕΜΠ κκ. Πολιούδης, Παπαπασχάλης και Λάσκαρης (από αριστερά), οι οποίοι δημιούργησαν το όχημα που κινείται με υδρογόνο
Ο Τομέας Ηλεκτρικής Ισχύος του ΕΜΠ έχει υποβάλει πρόταση προς την ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) για την κατασκευή ηλεκτρικού λεωφορείου για τη μεταφορά κατοίκων μεταξύ δήμων ή συγκεκριμένα δρομολόγια πόλης. « Εμείς δεν θέλουμε να δώσουμε μια απλή ιδέα » λέει ο υποψήφιος διδάκτωρ του ΕΜΠ και ένας εκ των φοιτητών που συμμετείχαν στην κατασκευή του «Προμηθέα» κ. Κ. Λάσκαρης. « Δίνουμε έτοιμους κινητήρες που μπορούν να μπουν σε συμβατικά οχήματα » δηλώνει. « Είμαστε έτοιμοι να παράγουμε προϊόν αν μας ζητηθεί. Θα μπορούσαν να κατασκευαστούν λεωφορεία με ηλεκτρικούς κινητήρες τα οποία θα ανεφοδιάζονταν όπως γίνεται με τη βενζίνη ή να φορτίζονται στην περίπτωση που χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της μπαταρίας λιθίου. Η πρόκληση της απεριόριστης ελευθερίας στον σχεδιασμό αφήνει ορίζοντες για προσαρμοσμένη σχεδίαση ακόμη και σε ιδιαίτερα απαιτητικές κατασκευές » καταλήγει.
to vima/ M.A.R.C-review