Μαζί με το ηλιακό γιοτ «Ίκαρος»
Η Ιαπωνία εκτόξευσε τελικά –αφού η πρώτη απόπειρα είχε αποτύχει προ ημερών λόγω ομίχλης- ένα νέο υψηλής τεχνολογίας διαστημικό σκάφος με προορισμό την Αφροδίτη, προκειμένου να μελετήσει την ατμόσφαιρά και τα ηφαίστειά της. Μαζί του ταξιδεύει και το πρωτοποριακό ηλιακό «γιότ» Ίκαρος.
Το σκάφος «Ακατσούκι», με διαστάσεις 1 επί 1,4 μέτρα, που ζυγίζει 500 κιλά, ταξιδεύει πάνω σε ένα πύραυλο μήκους 53 μέτρων, τον οποίο έχει κατασκευάσει η Mitshubishi Heavy Industries σε συνεργασία με την Ιαπωνική Διαστημική Υπηρεσία (JAXA). Το «Ακατσούκι» θα τεθεί επί 4,5 χρόνια σε ελλειπτική τροχιά γύρω από την Αφροδίτη, σε απόσταση μεταξύ 300 – 80.000 χιλιομέτρων, σύμφωνα με το BBC και τα ξένα πρακτορεία.
Στον μακρινό πλανήτη, το ιαπωνικό σκάφος δεν θα…
νιώσει μοναξιά, γιατί θα έχει παρέα το ευρωπαϊκό σκάφος “Venus Express” της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA), που έφτασε εκεί το 2006. Τα δύο σκάφη θα κάνουν από κοινού επιστημονικές παρατηρήσεις.Στον μακρινό πλανήτη, το ιαπωνικό σκάφος δεν θα…
Η Αφροδίτη έχει περίπου ίδιο μέγεθος με τη Γη και θεωρείται ότι έχει παρόμοια σύνθεση, όμως υπάρχουν και μεγάλες διαφορές, καθώς η επιφάνειά της είναι καλυμμένη από ένα πυκνό νέφος, κυρίως από διοξείδιο του άνθρακα. Έτσι, η ατμόσφαιρά της δρα ως «κουβέρτα» που παγιδεύει τη θερμότητα της εισερχόμενης ηλιακής ακτινοβολίας, με συνέπεια η μέση θερμοκρασία της να είναι 460 βαθμοί Κελσίου, ενώ η πίεση στην επιφάνειά της είναι περίπου 90 φορές μεγαλύτερη από τη γήινη.
Αρκετά σοβιετικά σκάφη που προσέγγισαν τον πλανήτη στη δεκαετία του ΄60, συνετρίβησαν καθώς πλησίαζαν την επιφάνεια. Μελετώντας αυτό τον εχθρικό κόσμο, οι επιστήμονες προσδοκούν να κατανοήσουν καλύτερα ποιό ίσως θα μπορούσε να είναι το μέλλον της Γης, αν η κλιματική αλλαγή ξεφύγει από κάθε έλεγχο.
Επειδή η πυκνή ατμόσφαιρα της Αφροδίτης εμποδίζει την ορατότητα, το ιαπωνικό σκάφος φέρει πέντε κάμερες που είναι ευαίσθητες στα υπέρυθρα και στα υπεριώδη μήκη κύματος του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος. Το «Ακατσούκι» θα επιχειρήσει επίσης να βρει ενεργά ηφαίστεια, καθώς το ευρωπαϊκό "Venus Express" πρόσφατα ανακάλυψε ροές λάβας πιθανώς νεότερες των 250.000 ετών.
Παράλληλα, οι ιάπωνες επιστήμονες θα δοκιμάσουν την τύχη ενός συμπληρωματικού σκάφους, με την ελληνική ονομασία «Ίκαρος», ένα πολύ λεπτό και εύκαμπτο ηλιακό ιστίο σε σχήμα χαρταετού που θα ακολουθεί το «Ακατσούκι» και θα κινείται με την πίεση του «ηλιακού ανέμου», δηλαδή της ηλιακής ακτινοβολίας.
Πρόκειται για ένα πειραματικό «ηλιακό γιοτ» (με «πανί» 14 Χ 14 μέτρων, που είναι πολύ λεπτότερο από μια ανθρώπινη τρίχα), το οποίο, αν πετύχει, μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση για την κίνηση των διαστημοπλοίων στο ηλιακό μας σύστημα.
Οι ιάπωνες ελεγκτές του «Ίκαρου» παραδέχονται ότι η ανάπτυξη του ιστίου και ο έλεγχός του από τη Γη θα είναι δύσκολο επίτευγμα, αν και έχουν κάνει ήδη αρκετές δοκιμές σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας.
enet/ M.A.R.C-review