Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2010

Κώδικας Q

Κώδικας Q χρησιμοποιείται ραδιοτηλεγραφία όταν οι συνθήκες θορύβου και διάδοσης είναι κακές, σε συνδυασμό με το φωνητικό αλφάβητο. Έτσι επιταχύνεται η σωστότερη επικοινωνία μεταξύ των σταθμών και είναι ο μόνος επιτρεπόμενος κώδικας στις ραδιοερασιτεχνικές συζητήσεις.

Τα στοιχεία του αποτελούνται από λέξεις τριών γραμμάτων λατινικού αλφαβήτου, με το πρώτο γράμμα να είναι πάντοτε το Q.

Ο ΔΙΕΘΝΗΣ ΚΩΔΙΚΑΣ Q

QRA

Ποιο είναι το όνομα του σταθμού σας;

Το όνομα του σταθμού μου είναι…

QRB

Σε ποια κατά προσέγγιση απόσταση βρίσκεστε από το σταθμό μου;

Η κατά προσέγγιση απόσταση μεταξύ των σταθμών μας είναι … (ναυτικά μίλια ή χιλιόμετρα)

QRC

Από ποια ιδιωτική επιχείρηση (ή Κρατική Διεύθυνση) εκκαθαρίζονται οι λογαριασμοί τελών του σταθμού σας;

Οι λογαριασμοί τελών του σταθμού μου εκκαθαρίζονται από την ιδιωτική επιχείρηση… (ή Κρατική Διεύθυνση …)

QRD

Πού πηγαίνετε και από πού έρχεστε;

Πηγαίνω σε … (τόπος) και έρχομαι από … (τόπος)

QRE

Ποια ώρα υπολογίζετε να φτάσετε σε (ή πάνω από) … (τόπος);

Υπολογίζω να φτάσω σε (ή πάνω από) … (τόπος) την ώρα … (GMT)

QRF

Επιστρέφετε σε … (τόπος);

Επιστρέφω σε … (τόπος);

Επιστρέψτε σε … (τόπος);

QRG

Ποια είναι η ακριβής συχνότητα εκπομπής μου;

Η ακριβής συχνότητα εκπομπής σας είναι … (kHz)

QRH

Μεταβάλλεται η συχνότητα εκπομπής μου;

Η συχνότητα εκπομπής σας μεταβάλλεται.

QRI

Ο τόνος της εκπομπής μου είναι: (αναφορά λήψης T)

  1. Καλός
  2. Μεταβλητός
  3. Κακός ;

Ο τόνος της εκπομπής σας είναι: (αναφορά λήψης T)

  1. Καλός
  2. Μεταβλητός
  3. Κακός

QRJ

Με λαμβάνετε κακώς;

Σας λαμβάνω κακώς. Το σήμα σας είναι πολύ ασθενές.

QRK

Η ευκρίνεια της εκπομπής μου είναι: (αναφορά λήψης R)

  1. Κακή
  2. Άσχημη
  3. Ικανοποιητική
  4. Καλή
  5. Πολύ καλή

Η ευκρίνεια της εκπομπής Σας είναι: (αναφορά λήψης R)

  1. Κακή
  2. Άσχημη
  3. Ικανοποιητική
  4. Καλή
  5. Πολύ καλή

QRL

Είστε απασχολημένος;

Είμαι απασχολημένος

Είμαι απασχολημένος με τον …

Παρακαλώ μη με παρενοχλείτε

QRM

Παρενοχλείστε;

  1. Καθόλου
  2. Λίγο
  3. Αρκετά
  4. Ισχυρά
  5. Πολύ ισχυρά

Παρενοχλούμαι από τον …

  1. Καθόλου
  2. Λίγο
  3. Αρκετά
  4. Ισχυρά
  5. Πολύ ισχυρά

QRN

Έχετε παράσιτα (θόρυβο);

  1. Καθόλου
  2. Λίγο
  3. Αρκετά
  4. Ισχυρά
  5. Πολύ ισχυρά

Έχω παράσιτα (θόρυβο)

  1. Καθόλου
  2. Λίγο
  3. Αρκετά
  4. Ισχυρά
  5. Πολύ ισχυρά

QRO

Να αυξήσω την ισχύ εκπομπής;

Αυξήστε την ισχύ εκπομπής.

QRP

Να ελαττώσω την ισχύ εκπομπής;

Ελαττώστε την ισχύ εκπομπής.

QRQ

Να μεταβιβάζω πιο γρήγορα;

Παρακαλώ μεταβιβάζετε γρηγορότερα (σε … λέξεις ανά λεπτό)

QRR

Είστε έτοιμος για τη χρήση των αυτόματων συσκευών;

Είμαι έτοιμος για τη χρήση των αυτόματων συσκευών.

QRS

Να μεταβιβάζω πιο αργά;

Παρακαλώ μεταβιβάζετε πιο αργά (σε … λέξεις ανά λεπτό)

QRT

Να σταματήσω τη μεταβίβαση;

Σταματήστε τη μεταβίβαση.

QRU

Έχετε τίποτε για μένα;

Δεν έχω τίποτε για εσάς.

QRV

Είστε έτοιμος;

Είμαι έτοιμος, προβείτε.

QRW

Να ειδοποιήσω τον … ότι καλείτε στη συχνότητα … (kHz);

Παρακαλώ ειδοποιήστε τον … ότι καλώ στη συχνότητα … (kHz);

QRX

Πότε θα με ξανακαλέσετε;

Θα σας ξανακαλέσω στις … (ώρα GMT) (και στη συχνότητα … kHz)

QRY

Ποια είναι η σειρά μου;

Η σειρά σας είναι … (αριθμός)

QRZ

Ποιος με καλεί;

Σας καλεί ο … (στη συχνότητα … kHz)

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ ΑΠΟ QSA ΩΣ ΚΑΙ QSZ

QSA

Ποια είναι η ένταση των σημάτων μου (ή των σημάτων του…); (αναφορά λήψης S)

Η ένταση των σημάτων σας είναι: (αναφορά λήψης S)

  1. Μόλις ευδιάκριτη
  2. Ασθενής
  3. Αρκετά καλή
  4. Καλή
  5. Πολύ καλή

QSB

Μεταβάλλεται η ένταση των σημάτων μου;

Η ένταση των σημάτων μου μεταβάλλεται.

QSC

Είστε φορτηγό πλοίο;

Είμαι φορτηγό πλοίο.

QSD

Είναι προβληματικό το χείρισμά μου;

Το χείρισμά σας είναι προβληματικό.

QSE

Ποια υπολογίζετε ότι είναι η μετακίνηση του ναυαγοσωστικού σκάφους;

Υπολογίζω ότι η μετακίνηση του ναυαγοσωστικού σκάφους είναι … (αριθμοί και μονάδες, π.χ. 18 ΝΜ (ναυτικά μίλια))

QSF

Έχετε πραγματοποιήσει τη διάσωση;

Έχω πραγματοποιήσει τη διάσωση και προχωρώ προς τη … βάση (με … άτομα τραυματισμένα για το νοσοκομείο).

QSG

Να μεταβιβάσω … τηλεγραφήματα (μηνύματα) συγχρόνως χωρίς διακοπή;

Μεταβιβάστε … τηλεγραφήματα (μηνύματα) συγχρόνως (χωρίς διακοπή).

QSK

Μπορείτε να με ακούσετε μεταξύ των σημάτων Σας και, αν ναι, μπορώ να διακόψω τη μεταβίβασή σας;

Μπορώ να σας ακούσω μεταξύ των σημάτων μου. Διακόψτε τη μεταβίβασή μου.

QSL

Μπορείτε να επιβεβαιώσετε λήψη;

Σας δίνω βεβαίωση λήψης.

QSM

Να σας επαναλάβω το τελευταίο μεταβιβασθέν τηλεγράφημά μου;

Επαναλάβετε το τελευταίο μεταβιβασθέν τηλεγράφημά σας ή το (τα) υπ’ αριθμόν … τηλεγράφημα (τηλεγραφήματα).

QSN

Με ακούσατε (ή ακούσατε τον …) στη συχνότητα … kHz;

Σας άκουσα (ή άκουσα τον …) στη συχνότητα … kHz

QSO

Μπορείτε να συνομιλήσετε με τον … απ' ευθείας (ή μέσω του …);

Μπορώ να συνομιλήσω με τον … απ' ευθείας (ή μέσω του …);

QSR

Να επαναλάβω την κλήση στη συχνότητα κλήσης;

Επαναλάβετε την κλήση σας στη συχνότητα κλήσης.

Δε σας άκουσα (ή έχω παρεμβολές).

QSS

Ποια συχνότητα εργασίας θα χρησιμοποιήσετε;

Θα χρησιμοποιήσω τη συχνότητα εργασίας … kHz. (Στην περίπτωση υψηλών συχνοτήτων, κανονικά μόνο οι τελευταίοι τρεις αριθμοί πρέπει να δίνονται.)

QSV

Να στείλω μια σειρά από V σ' αυτήν τη συχνότητα (ή στη συχνότητα … KΗz); (για λόγους δοκιμής και ρύθμισης)

Στείλτε μια σειρά από V σ' αυτήν τη συχνότητα (ή στη συχνότητα … kHz)

QSX

Θα ακούσετε τον … (διακριτικό κλήσης σταθμού) στη συχνότητα … kHz (ή MHz);

Ακροώμαι τον … (διακριτικό κλήσης σταθμού) στη συχνότητα … kHz (ή MHz).

QSY

Να αλλάξω συχνότητα εκπομπής;

Αλλάξτε συχνότητα εκπομπής (στους … kHz).

QSZ

Να μεταβιβάσω κάθε λέξη ή ομάδα περισσότερο από μια φορά;

Μεταβιβάζετε κάθε λέξη ή ομάδα δύο φορές (ή … φορές).

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ ΑΠΟ QΤA ΩΣ ΚΑΙ QΤZ

QTA

Να ακυρώσω το υπ’ αριθμόν … μήνυμα;

Ακυρώστε το υπ’ αριθμόν … μήνυμα.

QTB

Συμφωνείτε με τον δικό μου υπολογισμό λέξεων;

Δε συμφωνώ με το δικό σας υπολογισμό λέξεων. Θα επαναλάβω το πρώτο γράμμα κάθε λέξης ή το πρώτο ψηφίο κάθε αριθμού ή ομάδας.

QTC

Πόσα μηνύματα έχετε να στείλετε;

Έχω … μηνύματα να στείλω σε σας (ή στον …)

QTD

Τι έχει ανακαλύψει το ναυαγοσωστικό πλοίο ή το αεροσκάφος διάσωσης;

Το … (διακριτικό κλήσης πλοίου ή αεροσκάφους) έχει ανακαλύψει:

  1. … (αριθμός) ναυαγούς
  2. ναυάγια
  3. … (αριθμός) πτώματα

QTN

Ποια ώρα αναχωρήσατε από … (τόπος);

Αναχώρησα από … (τόπο) την … ώρα (GMT).

QTO

Βγήκατε από τον όρμο (ή τον λιμένα) ή απογειωθήκατε;

Βγήκα από τον όρμο (ή τον λιμένα) ή απογειώθηκα.

QTP

Πρόκειται να εισέλθετε στον όρμο (ή στο λιμένα) ή πρόκειται να προσθαλασσωθείτε ή να προσγειωθείτε;

Πρόκειται να εισέλθω στον όρμο (ή στο λιμένα) ή πρόκειται να προσθαλασσωθώ ή να προσγειωθώ.

QTR

Ποια είναι η ακριβής ώρα;

Η ακριβής ώρα είναι … (GMT).

QTS

Μπορείτε να μεταβιβάζετε το διακριτικό κλήσης ή το όνομά σας για … δευτερόλεπτα;

Θα σας μεταβιβάζω το διακριτικό κλήσης ή το όνομά σας για … δευτερόλεπτα.

QTU

Ποιες είναι οι ώρες εργασίας του σταθμού σας;

Οι ώρες εργασίας του σταθμού μου είναι από … ως … (GMT).

QTV

Να ακροασθώ αντί για εσάς στη συχνότητα … kHz (ή MHz) από ώρα … ως … ;

Ακροασθείτε αντί για μένα στη συχνότητα … kHz (ή MHz) από ώρα … ως … .

QTW

Ποια είναι η κατάσταση των ναυαγών;

Οι ναυαγοί είναι σε … κατάσταση και χρειάζονται επειγόντως…

QTX

Αφήνετε παρακαλώ το σταθμό σας σε λειτουργία για να επικοινωνεί μαζί μου μέχρι νεοτέρας ειδοποιήσεως (ή μέχρι την … ώρα);

Ο σταθμός μου θα παραμείνει ανοιχτός για να επικοινωνεί μαζί σας μέχρι νεοτέρας ειδοποιήσεως (ή μέχρι την … ώρα).

QTY

Κατευθύνεστε προς τη θέση του συμβάντος και, αν ναι, πότε πρόκειται να φτάσετε εκεί;

Κατευθύνομαι προς τη θέση του συμβάντος και υπολογίζω να φτάσω εκεί σε … ώρες (την … ημερομηνία).

QTZ

Συνεχίζετε την αναζήτηση;

Συνεχίζω την αναζήτηση για… (το αεροσκάφος, το πλοίο, τη σωσίβια λέμβο, τους επιζήσαντες ή τα λείψανα ναυαγίων).

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ ΑΠΟ QUA ΩΣ ΚΑΙ QUZ

QUA

Έχετε νεότερες ειδήσεις από τον … (διακριτικό κλήσης σταθμού);

Υπάρχουν νεότερες κλήσεις από τον … (διακριτικό κλήσης σταθμού).

QUC

Ποιος είναι ο αριθμός (ή άλλη ένδειξη) του τελευταίου μηνύματος που λάβατε από μένα (ή παρά του … (διακριτικό κλήσης));

Ο αριθμός (ή άλλη ένδειξη) του τελευταίου μηνύματος που έλαβα από σας (ή παρά του … (διακριτικό κλήσης)) είναι … .

QUD

Λάβατε το σήμα επείγοντος που έστειλε ο κινητός σταθμός … (διακριτικό κλήσης);

Έλαβα το σήμα επείγοντος που έστειλε ο κινητός σταθμός … (διακριτικό κλήσης).

QUF

Λάβατε το σήμα κινδύνου που έστειλε ο κινητός σταθμός … (διακριτικό κλήσης);

Έλαβα το σήμα κινδύνου που έστειλε ο κινητός σταθμός … (διακριτικό κλήσης).

QUI

Είναι αναμμένα τα φώτα πλεύσης σας;

Τα φώτα πλεύσης μου είναι αναμμένα.

QUM

Μπορεί να επαναληφθεί η κανονική εργασία;

Μπορεί να επαναληφθεί η κανονική εργασία.

QUN

Παρακαλούνται τα πλοία τα ευρισκόμενα στην άμεση γειτονία μου (ή στην άμεση γειτονία του … (γεωγρ. πλάτος) … (γεωγρ. μήκος)) να καθορίσουν τις θέσεις τους, ΑΚΡΙΒΗ πορεία και ταχύτητα.

Η θέση μου, η ΑΚΡΙΒΗΣ πορεία και η ταχύτητά μου είναι …

QUO

Να ερευνήσω για:

  1. Αεροσκάφος
  2. Πλοίο
  3. Ναυαγοσωστικό σκάφος στη γειτνίαση του … (γεωγρ. πλάτος) … (γεωγρ. μήκος) (ή κατά οποιαδήποτε άλλη ένδειξη);

Παρακαλώ ερευνήστε για:

  1. Αεροσκάφος
  2. Πλοίο
  3. Ναυαγοσωστικό σκάφος στη γειτνίαση του … (γεωγρ. πλάτος) … (γεωγρ. μήκος) (ή κατά οποιαδήποτε άλλη ένδειξη)

QUP

Παρακαλώ δείξτε μου τη θέση σας με:

  1. Προβολέα
  2. Μαύρο καπνό
  3. Φωτοβολίδες

Σας δείχνω τη θέση μου με:

  1. Προβολέα
  2. Μαύρο καπνό
  3. Φωτοβολίδες

QUQ

Να κατευθύνω τον προβολέα μου κατακόρυφα πάνω σε σύννεφο, διακοπτόμενο αν είναι δυνατό, και αν το αεροσκάφος σας γίνει ορατό ή ακουστεί να εκτρέψω τη δέσμη πάνω στο νερό ή στο έδαφος, αντίθετα προς τον άνεμο, για να διευκολύνω την προσθαλάσσωση ή την προσγείωσή σας;

Παρακαλώ κατευθύνετε τον προβολέα μου κατακόρυφα πάνω σε σύννεφο, διακοπτόμενο αν είναι δυνατό, και αν το αεροσκάφος μου γίνει ορατό ή ακουστεί εκτρέψτε τη δέσμη πάνω στο νερό ή στο έδαφος, αντίθετα προς τον άνεμο, για να διευκολύνετε την προσθαλάσσωση ή την προσγείωσή μου.

QUR

Οι επιζώντες

  1. έλαβαν τη συσκευή διάσωσης;
  2. περισυνελέχθησαν από ναυαγοσωστικό πλοίο;
  3. προσεγγίστηκαν από συνεργείο διάσωσης εδάφους;

Οι επιζώντες

  1. έλαβαν τη συσκευή διάσωσης
  2. περισυνελέχθησαν από ναυαγοσωστικό πλοίο
  3. προσεγγίστηκαν από συνεργείο διάσωσης εδάφους

QUS

Διακρίνετε επιζώντες ή ναυάγια; Αν ναι, σε ποια θέση;

Διέκρινα:

  1. επιζώντες ναυαγούς στη θάλασσα
  2. επιζώντες ναυαγούς πάνω σε σχεδίες
  3. Συντρίμμια ή ναυάγια

στη θέση … (γεωγρ. πλάτος) … (γεωγρ. μήκος) (ή κατά οποιαδήποτε άλλη ένδειξη).

QUT

Εντοπίστηκε ο τόπος του δυστυχήματος;

Ο τόπος του δυστυχήματος εντοπίστηκε με:

  1. φλόγα ή επιπλέουσα καπνογόνο συσκευή
  2. θαλάσσιο σημαντήρα
  3. έγχρωμο σημαντήρα
  4. … (προσδιορίζονται λεπτομερώς άλλα ενδεικτικά σημεία)

QUU

Να κατευθύνω το πλοίο ή το αεροσκάφος προς τη θέση μου;

Κατευθύνετε το πλοίο ή το αεροσκάφος … (διακριτικό κλήσης)

  1. προς τη θέση σας εκπέμποντας το διακριτικό κλήσης σας και μακρές παύλες στη συχνότητα … kHz (ή MHz)
  2. μεταβιβάζοντας στη συχνότητα … kHz (ή MHz) την ΑΛΗΘΗ πορεία σας για να σας συναντήσω.

QUV

QUW

Βρίσκεστε στην περιοχή αναζητήσεων, που προσδιορίζεται από … (γεωγρ. πλάτος) … (γεωγρ. μήκος);

Βρίσκομαι στην περιοχή αναζητήσεων, που προσδιορίζεται από … (γεωγρ. πλάτος) … (γεωγρ. μήκος).

QUY

Η θέση του ναυαγοσωστικού πλοίου είναι επισημασμένη;

Η θέση του ναυαγοσωστικού πλοίου είναι επισημασμένη με:

  1. φλόγα ή επιπλέουσα καπνογόνο συσκευή
  2. θαλάσσιο σημαντήρα
  3. έγχρωμο σημαντήρα
  4. … (προσδιορίζονται λεπτομερώς άλλα ενδεικτικά σημεία)


ΕΝ.ΡΑΔ.ΚΡΗΤΗΣ/MARC-review