Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2010

Βιομάζα από φύκια θα τροφοδοτεί στο μέλλον με καύσιμη ύλη τα αεροπλάνα.

Κηροζίνη του μέλλοντος τα βιοκαύσιμα από φύκια

Βιομάζα από φύκια θα τροφοδοτεί στο μέλλον με καύσιμη ύλη τα αεροπλάνα. Οι αερομεταφορές θεωρούνται στις μέρες μας ως ένας από τους πλέον ρυπογόνους τομείς.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, μέχρι το 2050, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αεροπλάνα θα αγγίζουν ετησίως τα 2,4 εκατομμύρια τόνους. Κοινώς, τα αεροσκάφη θα παράγουν παγκοσμίως το 20% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Έρευνες

Το γεγονός αυτό έχει ωθήσει όλο και περισσότερες εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών να ερευνήσουν τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στη βιομηχανία των αερομεταφορών.

Πιο γνωστές είναι οι έρευνες της εταιρίας παραγωγής κινητήρων Rolls Royce, οι οποίες πραγματοποιούνται από κοινού με την British Airways.

Εξίσου ενδιαφέρουσες μελέτες πραγματοποιεί και ο ολλανδικός αερομεταφορέας KLM.

Μάλιστα, η KLM προχώρησε ένα βήμα παραπέρα με την επιτυχή πρώτη πτήση ενός Boeing με βιοκαύσιμα.

Η πρώτη πτήση με βιοκαύσιμα

Στο αεροπλάνο της ολλανδικής εταιρείας επέβαιναν 40 άτομα.

Ανάμεσά τους ήταν η υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας Μαρία φαν Ντερ Χέβεν και ο επικεφαλής του Παγκόσμιου Ταμείου Αρωγής για την Άγρια Φύση (WWF), Γιόχαν φαν ντε Γκρόντεν.

Η πειραματική πτήση έγινε στα τέλη Νοεμβρίου του 2009.

Χρησιμοποιήθηκε βιομάζα μόνον στον ένα από τους τέσσερις κινητήρες του αεροσκάφους και μόνο κατά 50%.

Πάρα ταύτα, η πτήση αυτή αξιολογήθηκε ως το πρώτο, ουσιαστικό βήμα.

Οικολογικά καύσιμα

Μετά την πτήση, ο φαν ντε Γκρόντεν είχε επισημάνει ότι η ανάπτυξη βιοκαυσίμων πρέπει να γίνεται με αυστηρά οικονομικά, τεχνικά και οικολογικά κριτήρια.

Όπως τόνισε: "Χρησιμοποιούμε ένα βιοκαύσιμο δεύτερης γενιάς, έστω κι αν η χρήση του βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο και δεν έχει διασφαλίσει ακόμη άδεια κυκλοφορίας και χρήσης. Ποια τα πλεονεκτήματά του; Σε σύγκριση με την κηροζίνη εκπέμπει 80% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα".

Ωστόσο, ο ίδιος προειδοποίησε ότι η παραγωγή βιοκαυσίμων δεν πρέπει να οδηγήσει στην αποψίλωση δασών ή στην υπερβολική χρήση νερού ή να θέσει σε κίνδυνο την παραγωγή τροφίμων.

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του τομέα παραγωγής του πειραματικού Airbus Α380, που θα λειτουργήσει με βιοκαύσιμο από φύκια, Τζον Μπότι, ανέφερε: "Οφείλουμε να αντικαταστήσουμε την κηροζίνη με έξυπνα υλικά, για παράδειγμα με φύκια. Τελευταία, κάνουμε πειράματα με φύκια για την ανάπτυξη βιοκαυσίμων, διότι έτσι δεν επηρεάζουμε την αλυσίδα παραγωγής βασικών τροφίμων. Επιπλέον, για να μεγαλώσουν τα φύκια καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα".

Στη Γερμανία, πολλές εταιρείες αλλά και ειδικοί διαφορετικών τεχνολογικών κλάδων προσπαθούν να αναπτύξουν βιοκαύσιμα που θα είναι μεν κατάλληλα για τη βιομηχανία αερομεταφορών αλλά και πλήρως εναρμονισμένα με το περιβάλλον και την προστασία του κλίματος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Βιολογίας, του πανεπιστημίου του Κιέλου, όπου οι επιστήμονες ερευνούν εδώ και χρόνια τη δυνατότητα παραγωγής βιοκαύσιμου από φύκια.

Παραγωγή φυκιών

Σύμφωνα με τον ειδικό επιστήμονα του Ινστιτούτου για την Επεξεργασία Δημητριακών της Γερμανίας, Ότο Πουλτς, η παραγωγή φυκιών βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο.

Γι’ αυτό, υπογράμμισε ο Πουλτς, χρησιμοποιείται η καλλιέργεια ηλίανθου ή σιναπιού. «Αυτή τη στιγμή παράγονται παγκόσμια 10.000 τόνοι βιομάζας από φύκια. Χρειαζόμαστε όμως εκατομμύρια τόνους ετησίως. Και για να τα καταφέρουμε, πρέπει να καλλιεργηθούν τεράστιες εκτάσεις με φύκια» είπε ο επιστήμονας.

Με την καλλιέργεια φυκιών, δεν κινδυνεύει η ισορροπία του θαλάσσιου οικοσυστήματος, ούτε και η παραγωγή δημητριακών, όπως γίνεται μέχρι τώρα για την παρασκευή βιομάζας από ηλίανθο ή σινάπι.

enet/ MARC-review