Τετάρτη 14 Ιουλίου 2010

Τρισδιάστατη απεικόνιση αρχαίου πίνακα τέχνης στο Πεκίνο

Ένα νέο πρωτοποριακό πρόγραμμα τρισδιάστατης ψηφιακής απεικόνισης μουσειακών έργων τέχνης παρουσιάσθηκε για πρώτη φόρα στο Πεκίνο και αναμένεται ότι θα υπάρξει απήχηση αναφορικά με τον τρόπο παρουσίασης εκθεμάτων από τα μουσεία όλου του κόσμου, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμα της η κινεζική ημερησία «China Daily».

Το νέο ψηφιακό πρόγραμμα, που σχεδιάστηκε από τον Κινέζο Σου Γινγκτσινγκ, επιστημονικό συνεργάτη της Microsoft στην Κίνα, εφαρμόσθηκε για πρώτη φορά πιλοτικά στον πίνακα ζωγραφικής από ...
μελάνι πάνω σε μετάξι "Η καθημερινή ζωή στην όχθη του ποταμού Bίαν και η Γιορτή της Λάμψης".
Ο πίνακας αυτός, που βρίσκεται στο Μουσείο της Απαγορευμένης Πόλης, είναι ένας από τους δέκα σημαντικότερους πίνακες στην ιστορία της Κίνας και χρονολογείται από τη Δυναστεία των Σονγκ (960- 1127 π.Χ.).
Το ψηφιακό πρόγραμμα παρουσιάζει μια λεπτομερή, τρισδιάστατη και πολυεπίπεδη απεικόνιση του πίνακα, που προσφέρει στον επισκέπτη τη δυνατότητα να αντιληφθεί καλύτερα το περιεχόμενο του έργου, αλλά και στον επιστήμονα να μελετήσει σε βάθος όλες τις λεπτομέρειες του έργου.
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα, που αποτελεί μέρος του προγράμματος συνεργασίας της Microsoft, με το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου και με το Μουσείο της Απαγορευμένης Πόλης, προσφέρει, επίσης, τη δυνατότητα ελέγχου της γνησιότητας των έργων τέχνης, χάρη στην υψηλή ψηφιακή ανάλυση, που είναι έξι φορές πιο διεισδυτική από το ανθρώπινο μάτι και μπορεί μέχρι και να καταμετρά τον αριθμό των πινελιών σε έναν πίνακα.
Στην προκειμένη περίπτωση, με την ψηφιακή τρισδιάστατη περιήγηση στον πίνακα, ο επισκέπτης μπορεί να "πλησιάσει" τα περίπου 800 πρόσωπα που απεικονίζονται και να παρακολουθήσει από κοντά τις ποικίλες δραστηριότητες τους, από την πληρωμή των φόρων μέχρι τη χρήση των έγχορδων μουσικών οργάνων.
Η ιδιαίτερα υψηλή ψηφιακή ανάλυση των 1,4 gigapixels που προσφέρει το πρόγραμμα, συνοδεύεται από 700 διαφορετικούς διαλόγους μεταξύ των απεικονιζόμενων προσώπων, από ήχους της φύσης και μουσικές της εποχής. Οι διάλογοι αυτοί και οι ήχοι συνδέονται με τα αντίστοιχα πρόσωπα και αντικείμενα του πίνακα, έτσι ώστε όταν ο χρήστης του συστήματος "πλησιάζει" περισσότερο ένα άτομο, η φωνή του γίνεται ακόμη πιο έντονη, κάνοντας τον πίνακα ακόμη πιο "ζωντανό".
Άλλωστε, η πολυεπίπεδη οθόνη αφής 63 ιντσών μπορεί και αντιλαμβάνεται τη θέση, τον προσανατολισμό και την απόσταση του εκάστοτε χρήστη από τον πίνακα, θέτοντας σε λειτουργία αυτόματα τους ανάλογους ήχους, στην ανάλογη ένταση.
Μελλοντικός στόχος του προγράμματος αυτού είναι να εφαρμοσθεί το νέο πιλοτικό σύστημα και σε μουσεία άλλων χωρών, αρχικά της Ασίας, και στη συνέχεια της Ευρώπης και της Αμερικής.
Δεν έχει γίνει γνωστό, ωστόσο, ακόμη, το κόστος μιας τέτοιας ενέργειας
enet