Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010

Ελεγχος επιβατών στα αεροδρόμια με ακτινοβολία



Υπάρχουν δύο βασικά τεχνικές, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα αεροδρόμια για ανίχνευση αντικειμένων φερομένων επί ενός επιβάτου, εντός μιας βαλίτσας κλπ:
1. Με 2D/3D απεικόνιση από σκέδαση ακτίνων-Χ (Χ-rays Imaging)
image006Η τεχνική αυτή βασίζεται σε φωτόνια διαφόρων ενεργειών που παράγονται - σύμφωνα με το φαινόμενο Compton - από πρόσκρουση μονοχρωματικών ακτίνων-Χ πάνω στα άτομα τών επιφανειών ή των αντικειμένων πρός διερεύνηση. Τα σκεδαζόμενα φωτόνια μπορούν να συλλεχθούν σε διάφορες διευθύνσεις γύρω από την επιφάνεια ή το αντικείμενο στο οποίο προσέκρουσαν με διάφορους ανιχνευτές και συστήματα επεξεργασίας, παρέχοντας φωτογραφίες. Για την συλλογή φωτονίων σκεδαζομένων πρός τα οπίσω, δηλαδή αντίθετα πρός την κατεύθυνση τών προσπιπουσών ακτίνων-X (περίπτωση Α) σε μιά επιφάνεια ή στο αντικείμενο, απαιτείται σχετικά λιγότερη ένταση της πηγής τους από ότι απαιτεί η συλλογή φωτονίων σκεδαζομένων πρός τα εμπρός και ανιχνευθέντων στο πίσω μέρος της προς εξέταση επιφάνειας ή του αντικειμένου (περίπτωση Β).
airport_x-rayΣτα αεροδρόμια έχουμε δεί
ήδη επί πολλά χρόνια εφαρμογή τών ακτίνων-Χ στον έλεγχο στις βαλίτσες τών επιβατών με χρήση σαρωτή (περίπτωση Β)
Η νέα εφαρμογή που αφορά τις “φωτογραφίσεις” επιβατών στόν έλεγχο εισιτηρίων αεροδρομίων κλπ για λόγους ασφαλείας αφορά την περίπτωση Α. Μία τέτοια φωτογραφία βλέπετε στα αριστερά, όπου η θέση του περιστρόφου είναι εμφανής μαζί με άλλες λεπτομέρειες...
Τα σκεδαζόμενα φωτόνια προέρχονται κυρίως από άτομα με χαμηλό ατομικό αριθμό, διότι αυτά συνεισφέρουν περισσότερο στη κατανομή της παραγόμενης ακτινοβολίας από το φαινόμενο Compton. To ανθρώπινο σώμα έχει πολλά τέτοιου είδους άτομα, όπως ο άνθρακας κλπ.
Το X-rays imaging είναι μια επιστήμη ολόκληρη από μόνη της και υπάρχουν πολλές εφαρμογές της σε συστήματα ασφαλείας,σε θέματα ελέγχου ποιότητας κατασκευών, σε εφαρμογές στη βιομηχανία αλλά και στην εφηρμοσμένη έρευνα. Στη φωτογραφία που ακολουθεί ένα φορτηγό όπως “φαίνεται” από ένα scanner X-rays.
image
Mία προφανής εφαρμογή είναι ό έλεγχος στα τελωνεία, λιμάνια, σύνορα κλπ
2. Με 2D/3D απεικόνιση με χρήση σαρωτών χιλιοστομετρο-κυμάτων (Millimeter wave scanners)
Η τεχνική σάρωσης του σώματος του επιβάτη απο φωτόνια μήκους κύματος της τάξης χιλιοστών είναι ανάλογη με τη προαναφερθείσα των ακτίνων-Χ, αφού και στις δύο περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με φωτόνια. Εδώ δεν παρατηρείται το φαινόμενο Compton αλλά χρησιμοποιείται τό γεγονός ότι -για τη συχνότητα της πηγής τών φωτονίων που χρησιμοποιείται και που είναι λίγο κάτω από τη συχνότητα τών THz (Τεραχέρτζ) – η προσπίποτουσα ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία εν μέρει διαπερνά τα ρούχα τού επιβάτη και εν μέρει ανακλάται στο σώμα του.
Η ανακλόμενη ακτινοβολία συλλέγεται με κατάλληλες διατάξεις, όπως αυτη της φωτογραφίας που ακολουθεί παρέχοντας τρισδιάστατες φωτογραφίες του σώματος του επιβάτη.
A9678DB5-B0F2-0644-200F49C163148E01_1
Από κάτω βλέπετε μια αντιπροσωπευτική τρισδιάστατη φωτογραφία ενός ανθρώπου μετά από σάρωση.
800px-Mmw_large
M.A.R.C-review